Historie

Al in 1983 wordt geprobeerd in Veendam een atletiekvereniging op te richten. Het idee om de mogelijkheid tot oprichting van een atletiekvereniging te onderzoeken kwam van het bestuur van omnivereniging S.V. Veendam, die toen bestond uit een gymnastiek- en korfbalafdeling. Op kosten van de omnivereniging werd een advertentie geplaatst in de regiobladen. Een vijftigtal personen reageerden. Met deze opsteker ging Ludo Hamersma (trainer van de gymafdeling) met en aantal andere Veendammer atletiekliefhebbers zoals Jaap Haaijer, Emiel Gort, Be Lohof, Kees Plugge en Ankie Beenen, verder met het uitwerken van de plannen. Na veel voorbereidend werk kon op 22 maart 1984 de akte van oprichting passeren bij de notaris in aanwezigheid van Everhard Everts, Anneke Panjer en Gelinus Smit. De atletiekvereniging wordt officieel aangemeld bij de Koninklijke Nederlandse Atletiek Unie (K.N.A.U.). De clubkleuren zijn - op dat moment nog - groen met wit. De eerste bestuursleden van de vereniging werden: Everhard Everts (voorzitter), Anneke Panjer (penningmeesteresse), Gea Leenstra (ledenadministratie), Emiel Gort (technisch adviseur) en Gelinus Smit (secretaris).

Uit de startblokken

Op maandag 2 april 1984 wordt op het manifestatieterrein (wielerbaan) achter de Sorghvliethal met de eerste trainingen gestart. Kees Plugge neemt de recreatieve loopgroep voor zijn rekening en Bé Lohof neemt de wedstrijdlopers onder handen. In de gymzaal aan de Kleine Vaartlaan krijgt de jeugd de nodige aandacht van trainer Ludo Hamersma.
Al op 30 april 1984 organiseert de nieuwe club de eerste coopertest.
In augustus 1984 blijkt reeds dat de club haar bestaanrecht heeft bewezen. In een half jaar na de oprichting heeft de club reeds 90 leden. Na een zeer langdurige en moeizame wordingsgeschiedenis van de club een duidelijk bewijs dat de "moeder der sporten" ook in Veendam bestaansrecht heeft. De ledengroei zet door. Van 125 leden in november 1985 naar ruim 160 leden in 1986. In 1993 wordt een nieuwe grens overschreden: Bianca Middel wordt als 200ste lid ingeschreven. Op dit moment, peildatum 1 juli 2014. Een aantal leden is vanaf de oprichting nog steeds lid van de vereniging. Het betreft: Bé Lohof, Jans Kuiper, Piet Pentinga en Gelinus Smit.
Het bestuur gaat voortvarend te werk. Op 11 augustus 1984, dus reeds na een half jaar, worden de eerste clubkampioenschappen georganiseerd. Omdat de club nog niet over een eigen accommodatie beschikt, gebeurt dit op de atletiekbaan van Jahn II te Stadskanaal.
Niet alleen in ledengroei valt de club, ook op sportief gebied tellen de Veendammer atleten mee. In veel wedstrijden behalen zij sportieve resultaten. Tijdens de sportverkiezing in 1986 wordt marathonloper Henk Loots uitgeroepen tot sportman van het jaar 1985 van de gemeente Veendam. Hierna zullen nog vele atleten een hoog niveau bereiken.
In 1994 gelukt het een Veendammer atleet om voor het eerst door te dringen tot de nationale top. De eer valt te beurt aan Leo Ensing. Als pupil A wordt hij Nederlands Kampioen op de 1000 meter. Hier blijft het niet bij. Andere atleten volgen zijn voorbeeld. In 2009 wordt voor de tiende maal een Veendammer atleet Nederlands Kampioen, namelijk Didier Senay op de 5 km baan in de categorie van de masters 50. De lijst met namen van de Veendammer atleten die het tot Nederlands Kampioen hebben gebracht, hangt in het clubhuis en is op deze pagina te vinden.
Kunststofbaan
Nadat de wielerbaan bij de Sorghvliethal niet meer beschikbaar was, werd er door de senioren getraind op het terrein van de vv Wildervank. Het betrof hier een 300 meter grasbaan. In 1988 wordt er gesproken over een kunststofbaan. Door de herinrichting van het sportpark Wildervank en mede door de komst van het asielzoekerscentrum wordt de aanleg van een kunststofbaal bespoedigd. In het voorjaar van 1991 wordt begonnen met de aanleg van een zeslaans kunststofbaan. Het vergt een investering van 1,4 miljoen gulden. De gemeente Veendam wordt eigenaar van de baan. De atletiekvereniging is hoofdgebruiker. Op 5 september 1991 wordt de baan opgeleverd. De baan in Wildervank is dan de tweede Groninger kunststofbaan. Op zaterdag 12 september 1991 vindt dan de officiële opening plaats door gedeputeerde Herman Vos. De gedeputeerde lost het eerste startschot op de atletiekbaan. Daarna nemen de atleten bezit van de baan. Het oudste lid, Piet Pentinga en de jongste leden, Patrick Hamminga, Sandra Wever en Anita Vedder zijn de eersten die hun schreden op de baan zetten.
Clubhuis
In september 1992 is er zicht op een clubhuis. Het gebouw wordt gekocht - door een sponsor vervoerd - en in elkaar gezet en door een aantal leden met veel inzet afgewerkt en in een mooie groen en witte verf gezet, de kleuren van de vereniging. Op zaterdag 8 mei 1993 vindt de officiële opening plaats van het clubhuis. Onder toeziend oog van voorzitter Ede Staal mag Piet Pentinga, de nestor van de club, de naam van het nieuwe clubhuis onthullen. De naam van het clubhuis wordt Baan 7. De bedenker van deze naam is Piet Pentinga.