Vertrouwenscontactpersoon

Binnen de vereniging vinden we een veilige omgeving heel belangrijk. Als sporter en begeleider moet je jezelf veilig voelen binnen de SVVA! Als atletiekvereniging hebben we daarom een VertrouwensContactPersoon (VCP). Onze VCP is Joep de Vreede.

Even voorstellen

Hallo beste sporters!

Mijn naam is Joep de Vreede, ik woon in het centrum van Veendam, samen met Janneke. Onze drie kinderen zijn ondertussen uitgevlogen. In 2004 – toen ik 50 werd – ben ik lid geworden van de SVVA als recreatieve loper. Daarvoor had ik sinds mijn schooltijd niet meer hardgelopen. Ik trainde jaren met groep 3 en sinds september 2019 is dat groep 2. Af en toe doe ik mee met een wedstrijd, zoals de 7-Heuvelenloop en een paar jaar geleden heb ik twee marathons gelopen.

In november/december 2015 heb ik – na een oproep van het bestuur – deelgenomen aan de training tot VertrouwensContactPersoon (VCP) via de Atletiekunie bij NOC*NSF. Sinds 2016 ben ik nu de VCP binnen onze club. Jaarlijks neem ik deel aan een terugkomdag met collega VCP’s.

Wat kan de VCP voor je betekenen?

Bij de vertrouwenscontactpersoon kun je terecht als je je – op wat voor een manier dan ook – bedreigd voelt door een trainer, begeleider, een medespeler, een ouder, etc.

Wanneer je met een melding bij de VCP komt, bied hij/zij een luisterend oor en helpt je op weg met de melding. We kijken wat voor jou de beste route voorwaarts is: Waar dat jouw melding terecht moet gaan komen. Het kan zijn dat de VCP je doorverwijst naar het Centrum Veilige Sport Nederland waar altijd vertrouwenspersonen bereikbaar zijn. De VCP is geen hulpverlener die een persoonlijk probleem oplost. Een gesprek met de VCP is altijd vertrouwelijk.

Als melder kun je bij de VCP terecht voor:
- eerste opvang als je een melding wilt doen;
- verwijzing naar (een Vertrouwenspersoon van het Centrum Veilige Sport, Justitie);
- zorgdragen voor (anonieme) rapportage naar het bestuur.
De VCP is en blijft daarbij onafhankelijk ten opzichte van het bestuur.

Hoe kun je de VCP contact opnemen?
-Per e-mail: jdvreede@netvisit.nl
-Per telefoon: 06-2001 3005

Preventie

Het beste is dat er geen bedreigingen voorkomen, dat iedereen zich altijd binnen onze SVVA veilig voelt. De SVVA heeft de gedragsregels voor begeleiders en sporters één op één overgenomen.

Daarnaast moeten we ook in preventieve zin kijken hoe we de kans op bedreigingen zo klein mogelijk houden. Daarin adviseert de VCP het bestuur.

SV Veendam Atletiek

Bezoekadres